Home

Lagotto drar i koppel

Fråga till hundpsykologen: Hej. Min familj har precis köpt en 1-årig lagottohane från en kennel. Han drar i kopplet när vi är ute och går Läs mer Det är en smart och signalkänslig hund, som har lätt för att läsa av både människors och andra djurs kroppsspråk och signaler. Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar. Texten är ett utdrag ur klubbens rasfolder Det är en smart och signalkänslig hund, som har lätt för att läsa av både människors och andra djurs kroppsspråk och signaler. Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar vad jag har erfarat så är lagottos en ras som gärna drar i kopplet. Jag har tränat sen min valp var 8 veckor men får hon chansen så tar hon den, jag måste ständigt vara på henne på promenaderna och påminna henne var hon ska gå. Lagottos arbetar väldigt mycket med sin nos och får de nys om något intressant så går de dit

Nu är jag så less på att hunden inte kan gå ordentligt i koppel. Vi har tränat sedan valpkursen nu (i 7-8 månader) och hon drar fortfarande. Mina armar orkar inte med detta, trots att lagotton inte är så stor (11 kg drygt). Även bekanta med stora hundar (hovawart, rottis osv) tycker att hon är.. Det jag brukar rekommendera som förstahandsval är en sele där man kan knäppa kopplet fram, t ex den som heter vgw (eller liknande modell) https://vetzoo.se/vgw-extension Selen brukar vara bekväm för hunden att ha på sig, och när man knäpper fast kopplet fram så får hunden mindre kraft i draget,så det brukar vara lättare att hålla i Drag i koppel, borta på några minuter. Häromdagen träffades vi, och det vi arbetade mest med var - drag i kopplet! Vi tog en promenad så jag fick se hur det hela såg ut. Och det var klassiskt. En hund som drog mot stolpar, mot luktfläckar, mot allt som var intressant. Vi pratade lite om problemet och jag berättade om hur jag såg på. Om man inte har möjlighet att träna hunden till att gå fint i kopplet så återstår alternativet att försöka hantera dragandet utan att man själv eller hunden får problem av det. Det som jag tycker brukar fungera bäst är att använda sig av en sele där man kan fästa kopplet antingen på sidorna av selen eller vid bröstet, hunden får då mindre kraft att dra framåt och det brukar bli mindre jobbigt att hunden drar i kopplet

VGWBälte Extension - drar din hund i koppel? vgw sele

Doggson Taggar Drar-i-koppe

1. Tanken är att hunden, när den drar till i kopplet, inte kommer framåt utan snarare vänds tillbaka mot en. Detta har jag hyfsat bra erfarenheter av OM personen som håller kopplet har som mål att inte behöva göra så att hunden far bakåt. Man behöver komma vidare
  2. Den enda lagotto jag känner är väl snäll, men har sina dåliga sidor. Han stjäl mat från diskbänken och ur barnens händer (lätt byte). När dottern en gång skulle få honom att sluta gräva i sopen nafsade han till henne på armen. Inga tillsägelser har hjälpt och han är 6 år
  3. När hunden drar framåt i kopplet får bältet den att göra en halvvolt mot dig istället. Då får hunden kontakt med dig istället för det som hunden tidigare haft sin uppmärksamhet på. Denna funktion gör även att du kan hålla emot och bromsa hunden oavsett hundens styrka i alla tänkbara situationer

Om rasen - Svenska Lagotto Romagnoloklubbe

1. Har en lagotto på ett och ett halvt år. Är bra på mycket men inte att vara ute och gå i koppel. Har jag valt fel ras ? Några jag träffat säger att rasen är svår. Vill också till alla andra hundar, men skäller aldrig. Någon som vet
  2. Hund - Koppel, halsband och selar. Här har vi samlat alla våra hundkoppel, hundhalsband och hundselar. Använd gärna vår storleksguide för att vara säker på att du hittar en sele som passar just din hund. Här har vi samlat alla våra hundkoppel, hundhalsband och hundselar
  3. Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar. Informationen är hämtad från: Lagottoklubbens hemsida. Läs mer om rasstandard: Rasstandard Lagotto
  4. Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar. Rasen är relativt sen i sin mognad, och kan under uppväxten med sin stora företagsamhet bjuda ägaren på en riktig utmaning
  5. En felsittande sele kan göra stor skada, speciellt om hunden drar (det vet jag är bevisat gällande faktiska dragselar). Vilket också kan vara fallet för VGW's selar om man inte tar itu med dragandet direkt, snedbelastning är ett problem som kan uppstå om man bara låter kopplet ligga på samma sida hela tiden
  6. Amstaff/amstaffblandningar - drar mycket i koppel. Lagotto - här finns det mycket problem som bygger på osäkerhet. Rottis - problem omkring hundens integritet. Border Collie - Jagar bilar och cyklar. Jack Russel - En stor mängd varierande problem. och så vidare. Läs noga - detta är generellt och stämmer givetvis inte alltid
  7. Nu behöver jag lite hjälp. Våran 12-veckors boxertik har börjat dra något oerhört när vi är ute och går. Hon ligger på och drar så hon får svårt att andas. Hur ska vi göra för att få henne att förstå att det är fel? Valpkursen börjar inte förrän i höst, och det här vill vi börja jobba med..

att få lagotton Leo att sluta dra i kopplet väljer Johan Andersson att träna honom med en Halti, en slags nosgrimma. 28 Nr 6 2008 Det har blivit värre och värre. Leo har till och med bitit sin matte, och nu är matte Tina Peldán på väg att ge upp. - Leo är vår första hund. Vi funderade länge och noga innan vi skaffade honom. Men trot Dessutom gör halsbandet att hunden slipper obehaget av en strypsnara runt halsen och för hundar med lång eller tjock päls minskas pälsslitage även om hunden ibland drar i kopplet. Så här är vi nu. Våra enkla, praktiska koppel har fått en enkel och praktisk liten butik Höftledsdysplasi hos lagotto Svenska Kennelklubben har skattat att HD (höftledsdysplasi) hos lagotto har ca 42% arvbarhet. Även om detta är en hög siffra, så finns det även en betydande miljöpåverkan. Detta leder till mycket tankar hos mig. Att avelsdjuren ska ha bra höfter är självklart, likaså att det bör finnas många resultat runt om hos syskonen, föräldrarnas syskon, samt. Hej, Min Lagotto hane, 1½ år, drar hela tiden i kopplet. Han vill bara gå fint när det passar honom. Tidigare var det lite bättre, men nu är han hopplös. Min rygg och arm håller på att gå sönder. Hörde att det finns ngt 'Antidrag koppel'. Ngn som har erfarenhet av det? Tycker att det ser hemskt ut om det skall vara av typen 'grimma' Hej! Jag har beställt hem ett bälte i storlek small till min Jack Russell som är 45-46cm runt bröstet. Upplever att det sitter väldigt löst. Kan lätt få in min hand mellan selen och bröstet/magen tro

Köpa Lagotto - Svenska Lagotto Romagnoloklubbe

Om hunden drar i kopplet hindrar man den att komma framåt dit den vill genom att bara stå stilla och hålla stumt i kopplet. När hunden slakar på kopplet eller tar kontakt går man vidare. Kanske man bara tar ett enda steg, sedan står man och håller igen eftersom hunden kastade sig framåt Ett väldigt vanligt problem för många hundägare är att hunden drar i kopplet. Det börjar oftast redan när hunden är valp men kan också börja när hunden blir unghund. Oftast reagerar hundägare med att dra tillbaka vilket gör att hunden drar mer. Det blir snabbt ett stort problem som kan förstöra promenaden

När en hund drar i kopplet förstår den inte att den gör något vi ogillar. För att lära sig att förstå att den inte ska dra krävs övningar där den belönas när den går fint. För det ändamålet väljer du ut en sträcka på fem, tio meter, beroende på hur stor din hund är. Denna sträcka är nu din lydnadsplan Sv: Lagotto romagnolo Jag har fått uppfattningen att för signalkänsliga hundar så är de svåra att möta första gången. De visar nämligen tänderna som lekinvit, vilket är svårt för många övriga raser att förstå. Kan bli missförstånd. Har sett flertalet sådana möten - Han kan vara var som helst omkring mig, så länge han inte drar i kopplet. För att öva detta kan du flytta några steg åt gången. När hunden pausar med dig eller stannar hos dig, belöna honom. Om kopplet blir spänt kommer Steve att lägga till några små ryck i kopplet. Så snart hunden åter igen går fint får han beröm Med en antidrag sele kommer din hund inte att dra lika mycket. Promenaden kommer att bli trevligare istället för en kamp att hålla fast din hund. Ständiga ryck i kopplet kan skada både dig och din hund. Se dessa antidrag-hjälpmedel som en hjälp att träna koppelvana så att ni båda kan njuta av promenaderna

Dog Holding Leash Stock Photo - Download Image Now - iStock

För och nackdelar med en lagotto romagnolo

Den enda lagotto jag känner är väl snäll, men har sina dåliga sidor. Han stjäl mat från diskbänken och ur barnens händer (lätt byte). När dottern en gång skulle få honom att sluta gräva i sopen nafsade han till henne på armen När valpen drar. Om valpen börjar krångla eller dra i kopplet (det kommer hända!) stannar du och väntar. Börja gå igen så fort kopplet åter är slakt. Då kommer valpen att ganska snabbt förstå hur det ska vara. Det är viktigt att du är konsekvent. Ha tålamod! Dra och ryck inte i kopplet när din valp gör fel. Det gör ont Välkommen till One Hands kennel, en liten och mycket seriös kennel som föder upp lagotto romagnolo. Vi lägger stor vikt vid hundarnas hälsa & mentalitet och ser därför att alla valpar blir HD röntgade och gärna genomgår BPH = beteende- och personlighetsbeskrivning hund. Det är precis som det står - en beskrivning av din hunds mentalitet

Charlie har efter sommarens frihet inte riktigt funnit sig i att gå i koppel igen och dragit ganska mycket. Känner han en lukt längre bort så drar han med en styrka lik hulkens iväg så att jag flyger efter Så fort hunden börjar dra i kopplet så ska du stanna upp helt och vänta tills hunden gett upp. Detta visar hunden genom att antingen sätta sig ner, vända sig om och titta på dig eller helt enkelt börja lukta runt. Du vill bryta beteendet att hunden drar framåt

8. Gå i koppel. Hundar som drar i koppel är ett vanligt problem. Hur lär jag min hund att gå fint i koppel? är en av de vanligaste frågor jag får. Många blandar också ihop gå fint i kopplet utan att dra med att gå fot. Gå i koppel. 9. Kloklippnin Mitt tjat om att inte ta på kopplet sålänge du inte är 100% inställd på att stanna så fort hunden drar går ut på ideen att allt en varelse gör är någon form av inlärning. Om vi använder kopplet ofta innan valpen lärt sig hur man går i koppel kan hen lätt lära sig själv hur man går i koppel Lyckligtvis finns det lösningar som motverkar att hunden drar i kopplet. Genom att använda en hundsele som motverkar att hunden drar, en så kallade antidragsele för hund minskar den kraft med vilken hunden orkar dra i kopplet och dina promenader tillsammans med hunden bli mer avkopplande Hej! Nu på måndag så kommer jag få hem en Lagotto romagnolo hane på snart 14 månader. Han är otränad och har aldrig ens gått valpkurs, min mamma har varit hundvakt åt honom en del och så ledes börjat lära honom lite grunder som att sitta på kommando, gå i koppel och börjat med inkallning etc. Som tur är har jag henne samt hennes väninna som varit tränare på brukshundklubben.

Övr.Hund - Halti samt sluta dra i kopplet Bukefalo

Hund som drar - Vetzo

Fördelen med detta är att hunden tappar kraften som den har när den drar framåt, eftersom den då så att säga drar mot sig själv. Hitta position Ett sätt att jobba för att lära hunden att inte dra i kopplet är en övning jag kallar hitta position, som går ut på att man lär hunden att själv leta reda på den lönsamma positionen i förhållande till oss Varför drar hundar i koppel? del 1. Koppel varför är de så jobbigt ?! Jag skulle säga att 70% av alla som kontaktar mig vill ha privatträning för drag i kopplet, detta är ett väldigt stort problem. Du kan behöva hjälp av en PT som är van vid att läsa hundens beteende och tajma vart och när du skall belöna Lägg till kopplet. När valpen lärt sig att gå bredvid dig inomhus flera steg utan koppel, kan du koppla den i en sele eller ett halsband som inte stryper. Börja sedan gå och kalla på valpen, precis som du gjorde utan koppel. Om valpen börjar dra i kopplet bort från dig, vänta tills den slutar dra och tittar på dig När hunden drar i kopplet fördelar en välsittande sele belastningen jämnt över hela bröstkorgen. Då skadar belastningen inte hundens nack- eller ryggkotor. Tack vare den breda vadderingen och ergonomiska formen känns selen bekväm även för hunden och skavar inte mot dess hud eller päls

Drag i koppel, borta på några minuter

Bita i kopplet. Det kan hända att din valp vill bita på sitt koppel. Det ska du inte tolerera eftersom det finns en risk att valpen blir mer och mer ihärdig varefter den växer och blir starkare. Det kan i sämsta fall sluta som ett otrevligt problem. Tillrättavisa med lugn, lite bestämd röst och visa valpen något du vet att den tycker om När valpen är millisekunden ifrån att dra säg ordet, Stanna upp, Känner du att hunden ändå inte förstår, backa, backa, backa, tills hunden ser dig, Om du har något intressant bakom dig, gå bakåt emot en plats som inte är intressant, Utomhus är det svårt, Men du bestämmer koppel längden och behöver inte som mig ha hela kopplet att gå efter Varför drar min hund i koppel? Anledningen till att ett stort antal hundar drar i kopplet är ofta en kombination av många olika faktorer. Faktorer som alla beror på att hunden i grunden är påverkad av stress. Saker som stressar en hund kan vara exempelvis understimulering, överstimulering, obehag, frustration, smärta m.m Längden på kopplet är 160 centimeter vilket brukar vara lagom för vanliga promenader. Att använda läder i koppel har många fördelar. Det ger lite stuns och är inte helt stumt och statiskt. Man får på så sätt bättre kontakt med hunden och det blir behagligare om du har en hund som ibland drar i kopplet Lagom långt koppel med bra fjädring vilket skonar både min hund och mig när hon drar. Det är även riktigt bra att hunden fritt kan röra sig i sidled. Bältet är mjukt, enkelt att justera i storlek och sitter bra. Toppen med den medföljande väskan som är lagom stor för både mobil (har en stor variant), påsar och godis

Behöver du hjälp med din häst eller hund? Kraniosakral terapeut häst och hund • Häst- och hundmassage • Akupressur häst och hund • Telefonkonsultation • Löpbandsträning för hund • Vardagstrimmning • Kloklippning • Gårdsbutik med försäljning av färskfoder och tillbehör till hundar • Föreläsningar • Jag hjälper dig gärna med upplägg av din häst eller hunds. Jag har en valp på 17 veckor snart, den har börjat dra nåt så fruktnasvärt i kopplet när vi är ute, den vill bestämma Jo jag drog ut lådan, tog fram etuiet med saxar, drog upp blixtlåset på det, tog en sax och klippte. Trodde du på det? Meeeen! Sanningen är den att hela familjen åkte hem till Sofie i Häljarp och hälsade på. Av hennes tre Lagotto var två hemma och det var vara Tazza, den yngsta, som ville leka. Vilja morrade och skällde ut mig När vi promenerar med våra hundar så händer det ofta att hunden drar i kopplet. Det är mycket vanligt att se hundar gå på promenad med sina ägare istället för tvärtom. Men det är väldigt viktigt att träna bort hundens vana att dra i kopplet då ni är ute Här hittar du koppel i flera färger gjorda av nylon, slitstarka och snygga läderkoppel och kopplen med praktisk rullfunktion och lås. Välj rätt hundkoppel till hunden och tillfället Det är inte så enkelt som det kanske låter att man kan gå ut och köpa vilket koppel som helst

Two Invandrare: Sahlin en foliehattsextremist, nu finns

KOPPELTRÄNING - lär hunden att gå fint i kopplet och sluta

Någon här som äger en lagotto? - FamiljeLiv

VGW Bälte Extension Hundsele Svart - Utrustning / Koppel

Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar När hunden har lärt sig att sitta på kommando, väntar du lite med belöningen och frikommandot ( i början handlar det om sekunder!) Hundens instinktiva reflex när du drar i kopplet, är att dra åt motsatt håll. På så sätt har ni skapat en dragkamp och har du en större hund är det troligtvis du som förlorar. Era promenader blir på detta sätt inte roliga vare sig för dig eller för din hund

Hon drar sig undan just nu och lägger sig i hörn för att inte vara i vägen. Vi Av: christoffer.stafrin. Trampdynor, Lagotto. Efter 3 dagar på kennel, lekt och rasat ute. Är en Lagotto och misstänker att han har . försökt gräva. Ont i framtassarna, öm Många ägare beskriver sin lagotto som särdeles envis och att den gärna drar i kopplet, vilket är karaktäristiska drag hos arbetande hundar . Får en kastrerad hund ställas ut på en inofficiell . Vid medicinska indikationer rekommenderar veterinären som regel kirurgisk kastration hundkurs, inte dra i kopplet, Sofi Piehl, valpträning. Den från början rädda Papillonen, den stora svarta Pudeln, den ostyriga Lagotton, den levnadsglada Byrackan, den upruvade Blandisen och världens bästa Frasse har använt en räcka torsdagskvällar för att nå fram till kursledaren Maggans avslutningstårta Dra i kopplet. Att din hund drar i kopplet är inget konstigt. Tänk på alla dom intressanta lukterna som finns överallt när ni är ute och går. Hundar går generellt också bara snabbare än människor, så varför skulle dom vilja gå i ditt tempo, när dom kan vara 2m framme och nosa på en sten någon annan hund precis vart och markerad Vad har ni för erfarenheter av dessa? Är i hundköpartankar och va helt säker på en softis men har nu börjat snegla lite. - Sida

Har någon erfarenhet av lagott

Råd till valpköpare Om man är intresserad av att köpa lagotto, ska man vara noggrann i sitt val av uppfödare! Som valpköpare ska man kräva att föräldradjuren är röntgade, helst HD-fria, ögonlysta med ett ögonintyg som ej är äldre än ett år, samt utställda vid ett par tillfällen. Det viktiga är inte att hunden är champion, men hunden bör vid något tillfälle fått minst. Här kommer ägare till hundar uppfödda av mig att berätta hur de upplever livet tillsammans med sina hundar. En del hundar är ju unga och en del av dem har hunnit få några år på nacken och kanske har egna vanor eller ovanor de gör i sina liv. Nedan kan ni läsa lite om vad ägarna själva tycker om.. Ett bra halsband känns bekvämt för hunden och är säkert och lätt att använda. I och med att det är säkert och justerbart passar ett vadderat halsband utmärkt för t.ex. valpar. De neoprenvadderade Lagotto fäller nästan aldrig päls och anses därför vara en suverän hund för familjer med allergibesvär. Att enbart gå promenader i koppel räcker inte, Behöver den inte jaga så drar den gärna pulka, en jämthund älskar motion! I hemmet är de lugna och följsamma Vad beredd med klickern då hunden ex. tar kontakt med dig, kommer till dig, går bra i koppel, accepterar att en cyklist cyklar förbi eller vad helst annat som du tycker är värt att bevara och förstärka hos din hund. Glöm inte att att ge godis efter varje klick! Om du skulle glömma det några gånger kommer effekten snart börja minska

Koppel, halsband och selar - Vetzo

NORDENS STÖRSTA FOLKFEST FÖR HUNDFOLK På fredag drar My Dog igång - Nordens största hundmässa - på Svenska Mässan i Göteborg. Öppet 9-17 alla fyra dagarna, 3-6 januari. Tusentals hundar och.. Ta till exempel en hund som drar i kopplet, skäller på hundar och hoppar på folk. I mina ögon är det totalt fel att träna hunden utan att först utröna orsakerna. Det kanske visar sig att hunden är lugn och fin hemma, så länge inte något speciellt händer Bilden är tagen vid Din Hundskolas kantarellkurs för Lagotto-klubben oktober 2011. Engagerade kursdeltagare! Dela det här: Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster Drar i kopplet. Våran cockerhane på 3 år drar så hemskt när man är ute och går promenader. Det är inte så kul att promenera när han gör så och ont i händerna får man av kopplet också. Våran andra cockerhane är jätteduktig och drar inte alls Min Hund är enligt förra ägaren 95%Amstaff och 5%Rottweiler hon väger drygt 23kg och är 1år Mankhöjd har jag ej mätt. - Sida

Om rasen - Quintino

KrulligaItalienare - Lagotto och Bolognese - Alla inlägg den 26 maj 2009. KrulligaItalienare - Lagotto och Bolognese. vi sprang jättefort och jättelångt och både Andres och Johanna sa att jag var duktigt eftersom jag inte drog i kopplet. När vi hade kommit nästan hela vägen hem igen kom regnet På vardagslydnad steg 1 tränar vi på att få bättre kontakt, inkallning, hundmöten, inte hoppa och dra i koppel mm.... By Anna Crazy akut till veterinäre Vi har en lagotto kille som nu är 10 mån. Han har redan från början när han var liten morrat och försökt att bita när han inte fått som han velat. Först försökte vi att avleda detta beteende men det blev inte bättre. Ibland var det när vi skulle ta saker från honom som han inte fick ha men detta fungerar bra nu med byteshandel

CSiGORAs HUNDbutik: Om hunden drar i koppletMinigrisar griskultingar tamgris säljes - Vadstena - citiboardAllemansrätten – DVVJLeksakshund, batterihund, hundvalpHundkiss kostar kommun kvarts miljon - P4 Kalmar

Nu håller vi tummarna för att kenneln får nya medlemmar under hösten 2019. Tiken som väntar tillökning heter Liza eller Galottens Quadriceps Hamiltonströvaren kommer från Sverige och utvecklades av grundaren till Svenska kennelklubben, Adolf Hamilton. Massvis med olika tyska hundraser användes, plus harriers och foxhounds för att skapa denna självständiga jakthund. De jagar ensamma och kan vandra i mil utan att bli trötta, på jakt efter hjort och hare. De är ganska vanliga i Sverige och börjar bli mer populära runt om i. Hurtta Casual Y-Sele är en vadderad och stadig hundsele i Y-modell som är perfekt för dagliga promenader och aktiviteter. Selen är lätt att sätta på och bek.. Riesenschnauzern härstammar från Bayern i Tyskland och har funnits sedan 1700-talet. Rasen är ett resultat av korsavel av standardschnauzer, svart grand danois och bouvier des flanders. Det skapade en stor hund som passade för att vakta gårdar och valla boskap. Intresset för rasen ökade efter första världskriget och hundarna kom in till städerna, där de användes för att vakta.

• Jazztage Leipzig.
  • Minnie Driver Partner.
  • Lendify öppettider.
  • Jameson Whisky ASDA.
  • Rivotril urinprov.
  • Jaktbrott rättsfall.
  • Calorie croissant au beurre.
  • Öhlins Framgaffel.
  • Räntehöjning bolån Swedbank.
  • Sms pengar direkt.
  • Barnsånger Klappa händerna.
  • Lamy M 63.
  • Fahrrad Flohmarkt Duisburg 2019.
  • Creme Eve.
  • Påfågelöga övervintring.
  • Apple Magic Mouse pairing mode.
  • Pancake rap.
  • Midsommar Skuttunge 2019.
  • Berglunds Cykel.
  • Bordstablett läder rund.
  • KPI ekonomiavdelning.
  • Saltkristall lampa.
  • Gnistskydd kakelugn säljes.
  • Ljusdesign Stockholm utbildning.
  • Top model dagbok med kodlås glömt kod.
  • Ensam vårdnad droger.
  • Zinnowitz Sehenswürdigkeiten.
  • Mitti Kungsholmen.
  • Trätak pris.
  • How to unlock story mode in Tekken 3.
  • Rosmarin Sirup kaufen.
  • Linblå Jotun.
  • Underbara älskade Trailer.
  • Näring för håret.
  • Elektrisk bränslepump 12V.
  • Mikrofonstativ Blue Snowball.
  • Specialpedagog Uppsala.